تأثیر نگرش زیست‌محیطی و سبک زندگی بر تمایل به پرداخت مازاد مصرف‌کنندگان سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز

2 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.48308/envs.2024.1401

چکیده

سابقه و هدف: تولید پایدار و بدون تخریب محیط زیست، برای مصرف‌کنندگانی که در مورد محیط‌زیست آگاهی دارند حائز ارزش است و با ایجاد مطلوبیت بالاتر تمایل به پرداخت را افزایش می‌دهد. بنابراین بررسی میزان تمایل به پرداخت مصرف‌کنندگان و تحلیل رفتار آنان برای این گروه از محصولات، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه موفق بازار و حرکت به سمت تولید پایدار این محصولات دارد. بنابراین هدف از این پژوهش برآورد تمایل به پرداخت مازاد مصرف‌کنندگان برای سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک نسبت به سیب‌زمینی معمولی با لحاظ ویژگی‌های دموگرافیک و با تأکید بر نگرش زیست محیطی و سبک زندگی افراد در نظر گرفته شد.
مواد و روش‌ها: ارزش‌گذاری مشروط یکی از مهم‌ترین روش‌های ارزش‌گذاری بر اساس ترجیحات بیان شده است که در آن تمایل مصرف‌کنندگان به پرداخت برای یک محصول جدید از طریق ایجاد یک بازار فرضی برآورد می‌شود. با توجه به این‌که سیب‌زمینی با برچسب ملی ارگانیک یک کالای فرضی است که بازاری برای آن وجود ندارد، برای برآورد تمایل به پرداخت مازاد مصرف‌کنندگان، از روش ارزش‌گذاری مشروط بر اساس پرسشنامه انتخاب دوگانه دو طرفه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل رگرسیون فاصله‌ای انجام شد. داده‌های مورد نیاز با تکمیل پرسش‌نامه از شهروندان شیرازی با حجم نمونه 384 نفر در تیر و مرداد 1401 جمع‌آوری شد.
نتایج و بحث: نتایج نشان داد، ویژگی‌های اقتصادی- اجتماعی مصرف‌کنندگان از جمله سن، سطح تحصیلات، مخارج ماهانه خانوار و همچنین شاخص‌های سبک زندگی و نگرش زیست‌محیطی افراد از عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مازاد مصرف‌کنندگان برای سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک هستند. متغیرهای جنسیت و مخارج ماهانه مصرف سیب‌زمینی خانوار تأثیر معنی‌داری بر تمایل به پرداخت مازاد برای سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک نداشتند. شاخص‌های سبک زندگی و نگرش محیطی در سطح 1 درصد با علامت مثبت معنی‌دار شدند. تأثیر مثبت و معنی‌دار این دو شاخص بیانگر این واقعیت است که مصرف‌کنندگانی که درک مثبتی نسبت به رابطه بین تولید سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک و کاهش مشکلات زیست محیطی دارند و همچنین معتقد به تأثیر مصرف سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک بر کیفیت و سلامت زندگی خود هستند، حاضر به پرداخت مبلغ اضافه برای خرید سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک نسب به نوع معمولی آن هستند. بیش‌‍‌ترین میانگین تمایل به پرداخت مازاد مربوط به مصرف‌کنندگان دارای تحصیلات دانشگاهی و بالاترین شاخص‌های سبک زندگی و نگرش زیست‌محیطی بود که معادل 207763 ریال برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی با برچسب ملی ارگانیک برآورد شد. در طرف مقابل خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده و دارای پایین‌ترین مقادیر شاخص‌های سبک زندگی و نگرش زیست محیطی بودند، کم‌ترین تمایل به پرداخت مازاد معادل 261 ریال به ازای هر کیلوگرم سیب زمینی با نشان ملی ارگانیک را به خود اختصاص دادند. متوسط تمایل به پرداخت مازاد مصرف‌کنندگانی که بالاترین شاخص‌های سبک زندگی و نگرش زیست‌محیطی را به خود اختصاص دادند به ترتیب برای افراد با تحصیلات دانشگاهی و بدون تحصیلات دانشگاهی معادل 207763 و 76157 ریال برای هر کیلوگرم سیب‌زمینی با نشان ملی ارگانیک بدست آمد.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که نگرانی‌ها در مورد رژیم غذایی سالم و تخریب محیط‌زیست از عوامل مهمی هستند که تمایل به پرداخت مازاد مصرف‌کنندگان برای خرید سیب‌زمینی با برچسب ملی ارگانیک را افزایش می‌دهند. از آنجایی که نتایج مطالعه با فرض قابل اعتماد بودن نشان ملی ارگانیک بدست آمده، بنابراین توسعه برچسب‌های استاندارد مواد غذایی به شرط ایجاد اعتماد در میان مصرف کنندگان، می‌تواند منجر به توسعه بازار محصولات ارگانیک و در نتیجه بهره‌مندی تولیدکنندگان از آن گردد. همچنین، براساس نتایج، درآمد خانواده نقش محدودکننده‌ای بر تمایل به پرداخت مازاد برای سیب زمینی ارگانیک دارد. بنابراین توصیه می‌شود دولت در راستای ارتقای سلامت جامعه از خانواده‌های کم درآمد برای تهیه غذاهای سالم و ارگانیک حمایت کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of environmental attitude and lifestyle on consumers’ willingness to pay a price premium for potato with the Organic National label

نویسندگان [English]

  • Zeinab Shokoohi 1
  • Samad Erfanifar 2
1 Department of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture, Shiraz University
2 Assistant Professor of Agricultural Economics, Darab School of Agriculture and Natural Resources, Shiraz University.Shiraz. Iran
چکیده [English]

Background and Purpose
Sustainable production without causing harm to the environment is highly valued by environmentally conscious consumers, who are willing to pay more for these products. Therefore, it is crucial to investigate consumers’ willingness to pay and analyze their behavior towards these products in order to successfully develop the market and move towards sustainable production. The aim of this study was to estimate consumers' willingness to pay an extra amount for potato with the Organic National label, compared to regular one, considering demographic characteristics and focusing on individuals' environmental attitudes and lifestyles indices.
Materials and Methods
Contingent valuation is one of the most important valuation methods based on stated preferences in which, the consumers' willingness to pay for a new product is estimated via creating a hypothetical market. Given that potatoes with the Organic National label is a hypothetical commodity for which there is no market, to estimate consumers’ willingness to pay for this product, contingent valuation method based on double-bounded dichotomous choice questionnaire was used. Data analysis was performed using the interval regression model. The required data were collected by completing a questionnaire from the citizens of Shiraz with the sample size of 384 people in July and August 2022.
Results
The results showed that socio-economic characteristics of consumers, including age, education level, total monthly household expenditure, lifestyle and environmental attitude are factors affecting consumer's willingness to pay a price premium for potato with the Organic National label. The variables of gender and monthly household expenditure on potato did not have a significant effect on the willingness to pay an extra amount foe potato with the Organic National label. lifestyle and environmental attitude indices were significant at 1% level, with a positive sign. This shows that consumers who have a positive perception of the relationship between potato production with the Organic National label and the reduction of environmental problems, and who believe in the positive effects of consuming organic potatoes on their health and quality of life, are willing to pay more for this organic product compared to the conventional one.
The highest average willingness to pay a price premium was related to university-educated consumers with the highest lifestyle and environmental attitude indices, which was estimated to be equal to 207763 Rials per kilogram for potato with the Organic National label. On the other hand, the families whose heads did not have university education and had the lowest values of lifestyle and environmental attitudes indices, had the least average willingness to pay a price premium equal to 261 Rials per kilogram of potatoes with the National Organic label. The average willingness to pay a price premium for one Kg of potato with the National Organic label at the average of lifestyle and environmental attitude indices for consumers with and without university education was estimated to be equal to 26996 and 9897 Rials, respectively.
Conclusion and Discussion
Findings indicated that concerns about healthy diet and environmental degradation are important factors increasing consumers’ willingness to pay a price premium to purchase potato with the Organic National label. The study findings rely on consumers having trust in the Organic National label. Hence, setting consistent food labeling criteria that instill confidence in consumers can support the expansion of the organic products sector, ultimately benefiting producers. Results showed that, family income has a limiting role on consumers' willingness to pay a price premium for organic potato. Therefore, it is recommended that the government support low-income households to provide healthy and organic foods in order to improve the health of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contingent valuation
  • Organic National label
  • Potato
  • Shiraz