فرید غلامرضا فهیمی؛ مونا اولاد عسگری
دوره 10، شماره 2 ، دی 1391
چکیده
چکیدهامروزه اساس طراحی پارکهای ملی در ایران بیشتر بر طبق اصولحفاظتی صورت می گیرد و معیارهای انتخابی کاربری حفاظت نیز بهدرستی اولویتبندی و مورد استفاده قرار نمیگیرند که این امر تهدیدیجدی برای یگانگی و یکپارچگی اکوسیستم به شمار می رود. از طرفی تاکنون معیارسنجی برای مناطق تحت حفاظت صرفا در قالب معیارهایپهنهبندی حساسیت به ویژه برای ...
بیشتر
چکیدهامروزه اساس طراحی پارکهای ملی در ایران بیشتر بر طبق اصولحفاظتی صورت می گیرد و معیارهای انتخابی کاربری حفاظت نیز بهدرستی اولویتبندی و مورد استفاده قرار نمیگیرند که این امر تهدیدیجدی برای یگانگی و یکپارچگی اکوسیستم به شمار می رود. از طرفی تاکنون معیارسنجی برای مناطق تحت حفاظت صرفا در قالب معیارهایپهنهبندی حساسیت به ویژه برای مناطق ساحلی و دریایی طراحی گردیدهاست. از این رو با توجه به ضرورت تعیین معیارهای مناطق حفاظت شدهخشکی به ویژه پارکهای ملی، در این تحقیق برای اولین بار تلاش گردیدهضمن گزینش معیارهای کمی و کیفی کاربردهای مختلف ، الویت بندیقابلیتهای چهارگانه پارک ملی تعیین گردد. در این راستا پس از بررسیمعیارهای حفاظت از طریق روش دلفی (درجه اهمیت) معیارهای مربوط بهآن رتبه بندی گردید و براساس درجه اهمیت، معیارهای مربوطه انتخابگردیدکه در مرحله پرسشنامه تعدادی از معیارهای هرکاربری به علت این -که از دید کارشناسان پرسششونده نسبت به سایرین از اهمیت کمتریبرخوردار بودند حذف شدند. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبیمقایسات زوجی بین معیارهای کاربری (EC) از طریق نرم افزار (AHP)حفاظت که درصد اهمیت و درجه اهمیت آنها بیش از یک دوم میزان قابلانتظار بود به منظور تعیین ضریب اهمیت و مطلوبیت کاربری ها صورتگرفت و براساس ضریب اهمیت به دست آمده معیارهای قابل قبولاولویتبندی شدند که در نهایت از بین معیارهایی که رتبه قابل قبول برایحفاظت را کسب کرده بودند معیار جانداران در خطر تهدید دارای بیشتریندرجه ارجحیت قرار گرفت و با توجه به این اولویت بندی پیشنهاداتی درراستای مدیریت یکپارچه پارک ملی خجیر ارائه گردید.
محسن عبدالهی؛ مسعود فریادی
دوره 7، شماره 4 ، تیر 1389
چکیده
اغلب کشورهای جهان به دلیل اهمیت روزافزون مسایل محیط زیستی، سازمان مشخصی 163 ) کشور وزارتخانه و 23 کشور سازمان( را مسوول رسیدگی به امر حفاظت محی طزیست ساخته اند. در ایران این وظیفه در عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است. با وجود تلاشهای عدیده این سازمان، همچنان مشکلات محیط زیستی کشور روند فزایندهای دارند و در برخی موارد مانند آب ...
بیشتر
اغلب کشورهای جهان به دلیل اهمیت روزافزون مسایل محیط زیستی، سازمان مشخصی 163 ) کشور وزارتخانه و 23 کشور سازمان( را مسوول رسیدگی به امر حفاظت محی طزیست ساخته اند. در ایران این وظیفه در عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است. با وجود تلاشهای عدیده این سازمان، همچنان مشکلات محیط زیستی کشور روند فزایندهای دارند و در برخی موارد مانند آب و هوا خسارتهای جبران ناپذیری به محیط زیست ایران وارد شده است. خلاءها و کاستیهای گوناگون در قوانین و مقررات موجود در کنار ساختار کنونی سازمان حفاظت محیط زیست، کارکرد این سازمان را ناکارآمد ساخته است. این کاستیها در سه دسته قابل دسته بندی هستند: خلاءهای قانونی مربوط به جایگاه و وظایف سازمان، خلاءهای قانونی در خصوص روابط میان سازمانی این سازمان و دیگر سازمانها مرتبط با محیط زیست و سرانجام مشکلات برون سازمانی. این خلاءها و نبود برنامه های جامع توسعه پایدار کشور و عدم نظارت مجلس بر مسایل محیط زیستی زمینه ساز عدم مدیریت جامع، یکپارچه و کارآمد محیط زیست کشور شده است. راه حل پیشنهادی لازم در این زمینه اتخاذ رویکرد مدیریت جامع و یکپارچه محیط زیست از طریق اصلاح قوانین محیط زیست و ادغام آن در بطن یک مجموعه و نیز ادغام نهادهای موازی محیط زیستی در قالب یک وزارتخانه قوی است.