الگوی تجارت آب مجازی در فعالیت های اقتصادی استان گیلان: کاربرد جدول داده – ستانده گسترش یافته

مرتضی تهامی پور؛ عباس صلاح؛ عباس عرب مازار

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 35-50

چکیده
  یکی از دیدگاه های نوین در مدیریت منابع آب، توجه به اصـــل مزیت نسبی و تجارت آب مجازی است. در واقع این نگاه وجود دارد که می توان یک تخصــص منطقه ای بر اســاس منابع آب در نظر گرفت و مناطقی که کم آب هسـتند واردکننده محصـولات آب بر باشـند و این محصـولات در مناطق پرآب تولید شود و یا اینکه از کشورهای دیگر وارد شود. در این پژوهش این دیدگاه برای ...  بیشتر

تأثیر تولید ناخالص داخلی سرانه بر رد پای آب ملی

غلامعلی شرزه ای؛ متین سادات برقعی

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1392

چکیده
  آب شیرین از اصلیترین منابعی است که به منظور دست یابی به توسعه در هر کشور، « رد پای آب » . پایدار باید برای آن اهمیت ویژه قائل شد براساس کل حجم آب لازم برای تولید کالاها و خدمات مصرفی افراد آن کشور تعریف میشود. از آنجا که تمام کالاها و خدمات مصرفی افراد یک کشور در همان کشور تولید نمیشود، رد پای آب شامل دو بخش داخلی و خارجی میشود. یکی ...  بیشتر