مریم لاریجانی؛ مهدیه رضایی
دوره 16، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 45-64
چکیده
سابقه و هدف:
نور همواره نقش مهمی در تحول زندگی بشر داشته است، اما مسیر گسترش آن، که باید به سمت آسایش بشر باشد، گاهی با کاربرد نامناسب و بیجا، موجب ضرر و زیان او شده است. ایجاد روشناییهای بیش از حد و وجود نورهای خیرهکننده و نورپردازیهای غیرضروری در مرکزهای فروش به ویژه در بخشهای تجاری شهر که از آن به عنوان آلودگی نوری ...
بیشتر
سابقه و هدف:
نور همواره نقش مهمی در تحول زندگی بشر داشته است، اما مسیر گسترش آن، که باید به سمت آسایش بشر باشد، گاهی با کاربرد نامناسب و بیجا، موجب ضرر و زیان او شده است. ایجاد روشناییهای بیش از حد و وجود نورهای خیرهکننده و نورپردازیهای غیرضروری در مرکزهای فروش به ویژه در بخشهای تجاری شهر که از آن به عنوان آلودگی نوری یاد میشود میتواند سلامت مردم اعم از فروشندگان، مشتریان و رهگذران را به خطر بیاندازد، اما آنچه در این باره قابل تأمل است سطح دانش و آگاهی مردم در مورد آلودگی نوری و اثرهای زیانبار آن است که میتواند سبب تغییر نگرش و رفتار شود، بنابراین در این پژوهش به بررسی" تاثیرآموزش مبحث های آلودگی نوری بر میزان آگاهی و رفتار مغازهداران( تحقیق موردی شهرستان نهاوند)" پرداختهشده است.
مواد و روشها:
نوع تحقیق کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه کنترل و آزمایش است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ای است که محقق طراحی کرده است. روایی پرسشنامه توسط کارشناسان متخصص و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری، مغازهداران شهر نهاوند بوده است که در این تحقیق 40 مغازهدار و فروشنده در خیابان قیصریه نهاوند بر پایه داوری پژوهشگر گزینش شده و سپس به صورت تصادفی در قالب گروههای کنترل و آزمایشی گروهبندی شدند. پیش آزمون انجام و سپس آموزشها به مدت 7 ساعت- نفر در زمینه مبحث های نور و الگوهای مصرف در 6 حوزه مفاهیم پایه، جنبههای اقتصادی، بهداشتی، ایمنی، محیطزیستی و اجتماعی اجرا شد. دوباره پس آزمون انجام شد. دادههای استخراجشده توسط نرمافزار SPSS با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، لون، کوواریانس، t وابسته و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج و بحث:
نتایج آزمونهای تحلیل کوواریانس و t با سطح اطمینان 95 صدم نشان دادند که بین میانگین نمره های آگاهی و رفتار سنجی گروه آزمایش در قبل و بعد از آموزش تفاوت وجود دارد و همچنین بین میانگین نمره های پس آزمون آگاهی و رفتار سنجی گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد. به طوری که نمره های گروه آزمایش افزایش یافته است. اندازه تاثیر آموزش برای آگاهی مغازهداران در حوزههای مفاهیم و آلودگیها، اقتصادی، بهداشت، ایمنی، محیطزیستی و اجتماعی به ترتیب برابر 73،51،59،25،60 و 19 درصد است و همچنین نتایج آزمون تی با دو نمونه مستقل برای نمره متغیر رفتار سنجی در حوزه های اجرای الگوهای رفتاری در زمینه های بالا، بین دو گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معناداری (000/0) را نشان میدهد زیرا (p <0/05) میباشد.
نتیجهگیری:
براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبحثهای نور و آلودگیهای آن به فروشندگان میتواند در افزایش سطح آگاهی و تغییر رفتار آنها مؤثر باشد. بنابراین اطلاعرسانی برای افزایش دانش و سطح آگاهی عمومی و ایجاد تغییر رفتار آنان به ویژه در قشر فروشندگان و مغازهدارانی که در ساعت هایی از شب فعالیت دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.
صدیقه عطرکار روشن؛ زهرا فتحی
دوره 13، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 75-84
چکیده
اگرچه مدت هاست بشر متوجه اهمیت محیط زیست به عنوان بستر توسعه پایدار در زندگی خود شده، اما تهدیدات زیست محیطی در فرایند توسعه کشورها یک واقعیت انکارناپذیر است. از طرفی، بی توجهی به عوامل مؤثر بر توسعه پایدار، می تواند، پیامدهای جبران ناپذیری را برای جوامع بشری در برداشته باشد در این راستا، با توجه به نقش آموزش در پیشگیری از تخریب محیط ...
بیشتر
اگرچه مدت هاست بشر متوجه اهمیت محیط زیست به عنوان بستر توسعه پایدار در زندگی خود شده، اما تهدیدات زیست محیطی در فرایند توسعه کشورها یک واقعیت انکارناپذیر است. از طرفی، بی توجهی به عوامل مؤثر بر توسعه پایدار، می تواند، پیامدهای جبران ناپذیری را برای جوامع بشری در برداشته باشد در این راستا، با توجه به نقش آموزش در پیشگیری از تخریب محیط زیست، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بر رشد تولید و انتشار CO2 به عنوان شاخص کیفیت محیط زیست طی دوره ی 1992 تا 2112 در کشورهای منتخب خاورمیانه است دراین تحقیق برای آزمون فرضیه ها، مدل اقتصاد سنجی پنل پویا به روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) برای ایران و 11 کشور منتخب منطقه منا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا) به کار گرفته شده است نتایج حاصل از تخمین مدل، حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار متغییر آموزش (متوسط سال های مدرسه رفتن) با ضریب 0.12 بر بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش رشد آلودگی هوا در طول دوره مورد بررسی در کشورهای فوق است . علاوه بر این، یافتته ها نشان می دهند که بین نهادهای سیاسی و کاهش رشد جمعیت با کاهش رشد آلودگی هوا رابطه مستقلی وجود دارد به عبارت دیگر، با افزایش سطح آموزش در کشورهای در حال توسعه به طور اعم، و با افزایش متوسط سال های تحصیل در مدرسه، نسبت به کل جمعیت به طور اخص، از شدت رشد آلودگی هوا کاسته می شود از این رو، می توان با افزایش سرمایه گذاری در این بخش به کاهش انتشار CO2 در کشورهای منا کمک کرد.
آلاله قائمی؛ پونه قائمی؛ سیدمحمد شبیری
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
سواد محیط زیست فعالیتها و نگرشهایی است که ریشه در دانشعمیق داشته، تفسیر، تحلیل و عمل جهت حفظ محیط زیست بایدطبیعت ثانوی افرادی باشد که از این دانش برخوردارند . آموزشمهم ترین اصل توسعه منابع انسانی محسوب میشود زیرا نتیجه آن درمیان مدت و درازمدت از طریق بازده مطلوب کارکنان تعلیم دیده، بهسیستم باز خواهد گشت و باعث تسهیل امور، افزایش بهره ...
بیشتر
سواد محیط زیست فعالیتها و نگرشهایی است که ریشه در دانشعمیق داشته، تفسیر، تحلیل و عمل جهت حفظ محیط زیست بایدطبیعت ثانوی افرادی باشد که از این دانش برخوردارند . آموزشمهم ترین اصل توسعه منابع انسانی محسوب میشود زیرا نتیجه آن درمیان مدت و درازمدت از طریق بازده مطلوب کارکنان تعلیم دیده، بهسیستم باز خواهد گشت و باعث تسهیل امور، افزایش بهره وری وسودآوری سازمان خواهد شد. امروزه دانش روز حکم می کند ، هرکارشناسی با ابعاد محیطزیستی کار خود آشنا و قادر باشد به هنگامبرنامهریزی، طراحی و اجرای طرحها، جنبههای محیط زیست آن رامورد توجه قرار داده و بهکار گیرد. بنابراین مهندسی که با این بعد ازفعالیتها آشنایی نداشته باشد، لاجرم با دانش روز بیگانه است . روشتحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تکمیل پرسشنامه بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر از مدیران و کارشناسان دولتیبوده است که با استفاده از جدول مورگان 260 نفر ب هطور تصادفیانتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، توسط اساتید مربوطه89 محاسبه / اعتبارسنجی و پایایی آن توسط ضریب آلفایکرونباخ ، 0گردید. در این پژوهش مشخص شد که کارکنان دولت نگرشی مثبت وموافق محیطزیست دارند ولیکن سواد محیط زیست ی آنان از نظرشناختی و رفتاری کم میباشد. جهت انتخاب شیوه آموزشی مناسب،بسته های خودآموزشی به صورت مواد شن یداری و دی داری به دلیلدسترسی مناسب و انعطافپذیری در کاربردشان، به عنوان مناسبترینشیوه آموزشی جهت افزایش سطح شناخت، بینش و نهایتاً تغییر رفتارکارکنان جهت ارتقاء سواد و حفظ محیطزیست، پیشنهاد گردید.
حامد رفیعی؛ حمید امیرنژاد
دوره 7، شماره 1 ، مهر 1388
چکیده
در پژوهش حاضر ، نقش آموزش در افزایش تمایل افراد به حفاظت از محیط زیست بررسی شده است. جهت بررسی تمایل افراد به حفاظت از دریای خزر،تعداد400 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی از میان ساکنین ا ستان مازندران ، جمع آوری و بروشورهای آموزشی در مورد اکوسیستم دریای خزر و اهمیت آن درحفظ حیات بشر تهیه گردید . به 200 نفر از افراد این بروشورها ارائه ...
بیشتر
در پژوهش حاضر ، نقش آموزش در افزایش تمایل افراد به حفاظت از محیط زیست بررسی شده است. جهت بررسی تمایل افراد به حفاظت از دریای خزر،تعداد400 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی از میان ساکنین ا ستان مازندران ، جمع آوری و بروشورهای آموزشی در مورد اکوسیستم دریای خزر و اهمیت آن درحفظ حیات بشر تهیه گردید . به 200 نفر از افراد این بروشورها ارائه نگردید و به 200 نفر دیگر ارائه شد. همچنین در گروه دوم تعداد 5 بروشور حاوی اطلاعات زیستی در نظر گرفته شد. سپس به روش ا رزش گذاری مشروط و برآورد تابع رگرسیونی لوجیت اطلاعات تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که میان دو گروه تفکیک شده ، تفاوت معنی داری در تمایل به پرداخت جهت حفاظت از محیط زیست دریای خزر وجود داشته است.برآورد تابع لوجیت نشان داد که آموزش در گروه دوم اثر معنی داری بر تمایل پرداخت افراد جهت حفاظت از این اکوسیستم دارد، بطوری که با افزایش هر بروشور حاوی اطلاعات جدید، احتمال افزایش تمایل پرداخت 104/0 واحد افزوده می شود. در این مطالعه اثر عوامل دیگر نظیر درآمد افراد سطح تحصیلات ، تعداد افراد خانوار، سن افراد و دفعات بازدید نیز بررسی شد، که به ترتیب متغیر آموزش و درآمد بیشترین اثر را بر افزایش تمایل افراد داشته است. تمایل به پرداخت ماهیانه هر فرد جهت حفاظت از این اکوسیستم ، در گروه اول و دوم به ترتیب 8/5370 و 3/8662 ریال و تمایل پرداخت سالانه هر خانواده در گروه اول و دوم به ترتیب 2/205594 و 4/3154479 ریال برآورد شد. با توجه به نتایج این پژوهش ، افزایش اطلاعات افراد در مورد اهمیت دریای خزر ، منجر به افزایش قابل توجه تمایل پرداخت جهت حفاظت ازاین اکوسیستم خواهد شد .
حسین محمودی؛ هادی ویسی
دوره 2، شماره 8 ، تیر 1384
چکیده
برخورداری از محیط زیستی سالم وپاک برای هر فردی از اهمیت خاص برخوردار است. ماهیگیران به پاکی و آلوده نبودن آب اقیانوس ها و دریا،کشاورزان به خاک های غیر سمی و مصرف کنندگان به تولیدات پاک که به سلامتی آنها آسیب نرساند، اهمةیت قائل هستند. حفاظت اصولی از محیط زیست رهیافتی موثر و برخاسته از تجارب کارگزاران عرصه های زیست محیطی در سراسر جهان ...
بیشتر
برخورداری از محیط زیستی سالم وپاک برای هر فردی از اهمیت خاص برخوردار است. ماهیگیران به پاکی و آلوده نبودن آب اقیانوس ها و دریا،کشاورزان به خاک های غیر سمی و مصرف کنندگان به تولیدات پاک که به سلامتی آنها آسیب نرساند، اهمةیت قائل هستند. حفاظت اصولی از محیط زیست رهیافتی موثر و برخاسته از تجارب کارگزاران عرصه های زیست محیطی در سراسر جهان است و به نظر می رسد که در صورت توجه به استلزامات، چارچوب ها و روش های آن بتوان به حرکتی پایدار در حفاظت از محیط زیست امیدوار بود.با توجه به این که ترویج و آموزش محیط زیست نقشی مهم و اساسی را در حفاظت اصولی از محیط زیست دارد،هدف مقاله بررسی مقوله ترویج و آموزش محیط زیست در قالب این رهیافت می باشد