زکریا فرج زاده؛ محمد بخشوده؛ محسن رضایی میرقائد؛ حمید آماده
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1393
چکیده
برای الحاق به سازمان تجارت جهانی، ایران باید موانع واردات شامل تعرفهها و موانع غیرتعرفهای را کاهش دهد. کاهش این موانع میتواند پیامدهای اقتصادی و زیستمحیطی مهمی به دنبال داشته باشد. این مطالعه با هدف تحلیل اثرات اقتصادی و زیستمحیطی کاهش موانع واردات صورت گرفت. برای این منظور ابتدا یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مبتنی بر ...
بیشتر
برای الحاق به سازمان تجارت جهانی، ایران باید موانع واردات شامل تعرفهها و موانع غیرتعرفهای را کاهش دهد. کاهش این موانع میتواند پیامدهای اقتصادی و زیستمحیطی مهمی به دنبال داشته باشد. این مطالعه با هدف تحلیل اثرات اقتصادی و زیستمحیطی کاهش موانع واردات صورت گرفت. برای این منظور ابتدا یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی تدوین شد. در تحلیل زیستمحیطی، کل انتشار آلایندههای منتخب به سه گروه انتشار ناشی از مصرف سوخت، انتشار در جریان تولید و انتشار ناشی از مصرف نهایی غیرسوخت تقسیم گردید. سیاستهای کاهش موانع واردات نیز شامل جایگزینی موانع غیرتعرفهای با معادل تعرفه و دریافت تعرفه یکنواخت 14 و 4 درصد میباشد. یافتههای مطالعه نشان داد سیاستهای یاد شده تولید ناخالص را افزایش و سطح عمومی قیمتهای اقتصاد را کاهش خواهد داد. افزون بر این، این سیاستهای تجاری رفاه خانوارها را افزایش خواهند داد که سهم خانوارهای شهری و ثروتمند بیش از سایر گروهها میباشد. همچنین مشخص گردید کاهش موانع واردات موجب کاهش انتشار اغلب آلایندههای منتخب میشود اما بخشی از کاهش انتشار ناشی از کاهش مصرف سوخت و تغییر ترکیب تولید، بواسطه افزایش انتشار در جریان مصرف نهایی از بین میرود. این سیاستها ترکیب تولید را نیز به نفع بخشهای خدمات، نفت و گاز، فرآوردههای انرژی، منسوجات و پوشاک، شیلات و محصولات باغی تغییر خواهد داد.