1. تبیین الگویی برای بررسی خودکفایی حوزه های غذایی (مطالعه موردی: استان تهران)

مریم اکبرپور؛ هادی ویسی؛ عبدالمجید مهدوی دامغانی؛ محمدرضا نظری

دوره 17، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 27-42

http://dx.doi.org/10.29252/envs.17.4.27

چکیده
   سابقه و هدف: بومی­ سازی سیستم غذایی به دلیل­ هایی هم­چون فواید اکولوژیک، مزیت ­های اقتصادی و ملاحظات اجتماعی در مسیر کشاورزی پایدار قرار گرفته است. ولی پرسش این است که غذا تا چه اندازه و محدوده­ای می ­تواند به ­صورت بومی تولید شود. بمنظور پاسخ به این پرسش، مفهوم حوزه غذایی راهگشا است. این مفهوم چارچوبی را برای تحلیل میزان ...  بیشتر

2. ساختارهای اقتصادی- اجتماعی باغ‌کشت‌ها و اثر‌های آن بر تنوع‌زیستی گونه‌های کشاورزی: مطالعه موردی: شهرستان خلخال، استان اردبیل

سیده لیلا معصوم زاده؛ کورس خوشبخت

دوره 17، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 45-60

http://dx.doi.org/10.29252/envs.17.3.45

چکیده
  سابقه و هدف:    تنوع‌زیستی شامل گستره‌ی وسیعی از تنوع ژنتیکی، تنوع درون‌گونه‌ای و تنوع بوم نظام‌هاست. حفاظت از تنوع‌زیستی کشاورزی ‌بعنوان یکی از میراث‌های ناملموس طبیعی جایگاه مهمی در ارتقای پایداری بوم نظام‌های کشاورزی دارد. در این راستا، توسعه و حفاظت از باغ‌کشت‌ها ‌بعنوان سیستم‌های تولیدی حفاظت کننده از تنوع در بخش ...  بیشتر

3. تحلیل علل عدم پذیرش فناوری های مدیریت تلفیقی آفات در میان شالیکاران استان های گیلان و مازندران

هادی ویسی؛ عبدالمجید مهدوی دامغانی؛ هومان لیاقتی؛ حسین صباحی

دوره 7، شماره 1 ، پاییز 1388

چکیده
  هدف این تحقیق ، بررسی و تحلیل علل و دلایل کشاورزان برای عدم پذیرش فناوری های مدیریت تلفیقی آفات در میان شالیکاران استان های گیلان و مازندران بود. بدین منظور ، 170 نفراز کشاورزانی که در گروه های مدرسه در مزرعه شرکت نموده اند. ولی این فناوری ها را در مزرعه خود به کار نبرده بودند. به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه ...  بیشتر

4. واکاوی روابط بین دانش و نگرش دانشجویان نسبت به کشاورزی پایدار

هادی ویسی؛ هادی همتیار؛ هادی آذرکردار

دوره 5، شماره 2 ، زمستان 1386

چکیده
  هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین دانش و نگرش های دانشجویان نسبت به کشاورزی پایدار بود. پاسخگویان 99 نفر از دانشجویان سال آخر کارشناسی 10 رشته در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران بودند. پرسشنامه ای با مقیاس طیف 10 درجه ای برای سنجش ارتباط بین نگرش ها و دانش دانشجویان در ارتباط با کشاورزی پایدار استفاده شد( از 0 تا 10) دانشجویان دانش خود را در ...  بیشتر