مهرناز مولوی؛ علی رحیمی؛ عبدالباسط درزاده مهر
چکیده
سابقه و هدف: امروزه گردشگری به عنوان محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی، به امری فراگیر تبدیل شده است. گردشگری خلاق با متبلور نمودن ارزش های فرهنگی سرزمینی متناسب با خرده فرهنگ های متعدد در ایران، نقشی اساسی در برنامه های راهبردی گردشگری این سرزمین دارد. تغییر روند گردشگری و اهمیت ویژه تجارب معنادار برای گردشگران، توجه به عوامل ...
بیشتر
سابقه و هدف: امروزه گردشگری به عنوان محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی، به امری فراگیر تبدیل شده است. گردشگری خلاق با متبلور نمودن ارزش های فرهنگی سرزمینی متناسب با خرده فرهنگ های متعدد در ایران، نقشی اساسی در برنامه های راهبردی گردشگری این سرزمین دارد. تغییر روند گردشگری و اهمیت ویژه تجارب معنادار برای گردشگران، توجه به عوامل موثر بهره برداری بهینه از ظرفیت های موجود و نقش خلاقیت در موفقیت کسب و کارهای گردشگری ضرورت پژوهش در زمینه گردشگری خلاق را دوچندان می نماید. استراتژی خلاق و نوآور با آینده نگری روندهای جدید گردشگری خلاقانه، مطمئنترین روندهای توسعه آینده را شناسایی می کند. هدف اصلی گردشگری خلاق ارائه تجربیات فعال به گردشگران از طریق مشارکت فعال در دورهها و تجربیات یادگیری است. بنابرین، هدف پژوهش حاضر ارزیابی عوامل استراتژیک داخلی و خارجی و تعیین راهبرد مناسب توسعه گردشگری خلاق در شهر زاهدان می باشد. مواد و روش ها: روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی و نوع آن کاربردی - توسعه ای است. اطلاعات به دو صورت اسنادی و پیمایشی (پرسشنامه و مصاحبه) جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل 300000 نفر از شهروندان شهر زاهدان که از بین آنها 383 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش، بر اساس فرمول کوکران انتخاب گردید و داده های حاصل از آن با استفاده از مدل های SOWT و QSPM تجزیه و تحلیل شدند.نتایج و بحث: طبق نتایج بدست آمده از تکنیک SOWT، راهبرد کلی برای توسعه ی گردشگری خلاق در زاهدان تدافعی (WT) با وزن نهایی 98/7 بوده است. نتایج حاصل از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) نیز نشان می دهد که از چهار استراتژی گروه WT، اولویت با استراتژی «ایجاد مکان های فرهنگی و هنری برای عرضه ی محصولات خلاق فرهنگی» (با نمره جذاب 966/11) می باشد.نتیجه گیری: بهمنظور تحقق گردشگری خلاق در محدوده مورد مطالعه، متناسب با یافته های پژوهش، پیشنهاداتی از قبیل بازاریابی خلاقانه از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش صنایع و تولیدات محلی، برگزاری جشنواره گویش های محلی، آموزش دوخت لباس های محلی و بومی و همچنین پختن غذاهای محلی در سطح استانی و ملی و ... با بکارگیری روش های ایجاد مشارکت بین گردشگر و محیط ارائه می گردد.