هاشم صادق زاده؛ بیژن یگانه
چکیده
سابقه و هدف: هدف کلی این پژوهش تخمین انتشار آلایندههای خودروهای گازسوز (CNG) شهر تهران به منظور شناسایی، ارزیابی و برنامهریزی برای کنترل انتشار از طریق خودروهای گازسوز، همچنین تعیین میزان آلایندگی خودروهای سواری تولیدی صنایع خودروسازی ایران، مقایسه آن با استانداردهای آلایندگی و شناسایی روش مناسب مدلسازی برای سوخت CNG است.مواد ...
بیشتر
سابقه و هدف: هدف کلی این پژوهش تخمین انتشار آلایندههای خودروهای گازسوز (CNG) شهر تهران به منظور شناسایی، ارزیابی و برنامهریزی برای کنترل انتشار از طریق خودروهای گازسوز، همچنین تعیین میزان آلایندگی خودروهای سواری تولیدی صنایع خودروسازی ایران، مقایسه آن با استانداردهای آلایندگی و شناسایی روش مناسب مدلسازی برای سوخت CNG است.مواد و روشها: در این پژوهش بهمنظور برآورد انتشار آلایندهها از خودروهای گازسوز تولید داخل، با استفاده از اطلاعات ورودی ناوگان خودرویی کشور و با بکارگیری نرمافزارهای مدلسازی IVE و COPERT محاسبات مربوطه صورت گرفته و در نهایت با نتایج حاصل از آزمون آلایندگی ISQI مقایسه گردید.نتایج و بحث: بررسیها نشان داد که برخلاف فرض اولیه پژوهش نرمافزار IVE در رابطه با خودروهای گازسوز مناسب نبوده و نتایج حاصل از محاسبات نرمافزار COPERT برای خودروهای گازسوز به مراتب نزدیکتر به مقادیر آزمون آلایندگی ISQI است. بر اساس نتایج این پژوهش نرمافزار COPERT درخصوص آلاینده منواکسید کربن 65درصد دقیقتر و درمورد NOX نیز 78درصد عملکرد بهتری داشته اما در برآورد آلاینده دیاکسید کربن 13درصد ضعیفتر عمل کرده است.نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد مدلسازی انتشار برای سوخت CNG از طریق نرمافزار COPERT صورت پذیرد که مشخصاً در رابطه با این سوخت و بخصوص در مورد آلایندههای CO و NOX دقیقتر از IVE عمل میکند. بنابراین لازم است در خصوص مرجعیت نرمافزار IVE در زمینه مدلسازی انتشار آلایندههای خودروهای گازسوز تجدیدنظر گردد.