مریم صابریان ثانی؛ یوسف رشیدی؛ سید حسین هاشمی
چکیده
سابقه و هدف: برآورد تولید آلودگی هوا از منابع متحرک و ثابت از ارکان اصلی مدیریت کیفیت هوا است و با توجه به عملکرد خودروها در شرایط متفاوت، محاسبه مقدار انتشار آلایندهها از منابع متحرک یکی از چالشهای تدوین فهرست انتشار است. در مطالعات تدوین فهرست انتشار آلودگی هوای کشور، از نرمافزار بینالمللی مدلسازی انتشار وسایل نقلیه (IVE ...
بیشتر
سابقه و هدف: برآورد تولید آلودگی هوا از منابع متحرک و ثابت از ارکان اصلی مدیریت کیفیت هوا است و با توجه به عملکرد خودروها در شرایط متفاوت، محاسبه مقدار انتشار آلایندهها از منابع متحرک یکی از چالشهای تدوین فهرست انتشار است. در مطالعات تدوین فهرست انتشار آلودگی هوای کشور، از نرمافزار بینالمللی مدلسازی انتشار وسایل نقلیه (IVE ) استفاده میشود. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر جهت بررسی انحراف مقادیر مدل از واقعیت، مقایسه ای بین مدل IVE و اندازگیری انتشار خودروهای سواری داخلی صفر کیلومتر در آزمایش شاسی دینامومتر آزمایشگاه ISQI بر اساس استاندارد آلایندگی یورو 4 و چرخه رانندگی جدید اروپا (NEDC ) انجام شده است.نتایج و بحث: مقایسه داده های انتشار آزمایش شاسی دینامومتر خودروهای داخلی برای سه گاز مهم NOx ،CO ,HC با نتایج انتشار مدلسازی شده توسط مدل IVE مقادیر متفاوتی را نشان داد بجز یک مورد در انتشار NOx که مدل با خودروی کوئیک برابر بود ، بدین صورت که انتشار NOX در بازه 0.01 تا 0.05 قرارا داشت و مدل عدد 0.03 را نشان داد و در مورد CO در بازه 0.26 تا 0.96 قرار داشت که مدل عدد 0.48 را نشان داد و همچنین HC در بازه 0.03 تا 0.08 قرار دارد که نتایج مدل برابر 0.03 است نتیجه گیری: بر اساس مقایسه نتایج ، اگرچه مدل IVE تا حدودی به واقعیت نزدیک است ولی اتکا به شرایط فرضی برای برآورد مقدار آلایندههای خودروهای سواری، غیر قابل اعتماد است و نمیتوان نتایج مدل را برآورد صحیحی از انتشارات در نظر گرفت بلکه با اعمال ضرایب تصحیح مناسب برای هر خودرو قابل کاربرد است.
مریم صابریان ثانی؛ رومینا سیاح نیا
چکیده
سابقه و هدف : زیرساخت های عملکردی به عنوان یک سیستم یکپارچه برای حمایت از توسعه پایدار عمل می کنند. هدف این مطالعه برآورد و مقایسه ظرفیت های برد زیرساخت های عملکردی- محیط زیستی استان ها می باشد.مواد و روش ها : در این تحقیق برای ارزیابی تعادل بین ظرفیت برد زیرساخت های عملکردی- محیط زیستی در استان های ایران از مدل ...
بیشتر
سابقه و هدف : زیرساخت های عملکردی به عنوان یک سیستم یکپارچه برای حمایت از توسعه پایدار عمل می کنند. هدف این مطالعه برآورد و مقایسه ظرفیت های برد زیرساخت های عملکردی- محیط زیستی استان ها می باشد.مواد و روش ها : در این تحقیق برای ارزیابی تعادل بین ظرفیت برد زیرساخت های عملکردی- محیط زیستی در استان های ایران از مدل 1(FCM) استفاده شده است. این مدل، روش های تجزیه و تحلیل میانگین واریانس2 ((MVA و روش مسیر بحرانی 3(CPM) را به کار می گیرد، همچنین در جهت انعکاس سطح پشتیبانی زیرساخت های عملکردی- محیط زیستی مدل بار–حامل4 مد نظر قرار گرفته است. سنجههای مورد مطالعه با مرور منابع علمی معتبر در زمینه زیرساخت های عملکردی از سالهای 2015 تا 2020 و داده های مورد استفاده از آخرین آمار موجود از داده های تجربی جمع آوری شده از استان های کشور استخراج شده است.نتایج و بحث: نتایج این بررسی نشان داد که استان گیلان در زیر ساخت های فضای سبز و استان تهران در زیر ساخت های عملکردی مرسوم و محیط زیستی بالاترین ظرفیت را دارد و همچنین استان تهران از نظر زیرساخت ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص می دهد و در رابطه باتحلیل بار – حامل انعکاس سطح پشتیبانی زیرساخت های عملکردی محیط زیستی نشان می دهد که استان هایی از جمله تهران برخلاف ارزیابی خوبی که در سنجش ظرفیت برد نشان دادند، با توجه به حجم بار موجود، سطح پشتیبانی خوبی ارائه نمی دهند و برعکس استان هایی از جمله قم که ظرفیت برد ضعیفی در این زمینه نشان دادند در مورد برخی فاکتورها در تحلیل بار – حامل انعکاس سطح پشتیبانی زیرساخت های عملکردی محیط زیستی خوبی را ثبت کردند.نتیجه گیری: در ظرفیت برد زیرساخت های عملکردی بین استان ها تفاوت وجود دارد و درمنطقه هایی با فاکتورهای ویژه ازجمله سیاسی، صنعتی، توریستی و ... بالاترازسایر استان ها است و درجه تعادل بین ظرفیت برد زیرساخت های عملکردی به طور کلی در استان های ایران ضعیف و همچنین انعکاس سطح پشتیبانی زیرساخت های عملکردی محیط زیستی دارای نوسان منفی است. به طور کلی در ارزیابی ظرفیت برد زیر ساخت های عملکردی کشور، نیاز به اقدام های مدیریتی احساس می شود.