حمید سرخیل؛ زینب کریمی اصل؛ محمد طلائیان عراقی
چکیده
سابقه و هدف: مشکل آلودگی صدا جدی ترین مسئله ای است که بیشتر مردم به صورت عمومی با مقادیر بیش از حد مجاز آن، مواجه می باشند. هدف این پژوهش، بررسی میزان آلودگی صوتی حاصل از تردد قطار مترو شهری تهران در زمان ورود و خروج در ایستگاه های زیر زمینی دروازه دولت و تجریش می باشد.مواد و روش ها: در این پژوهش که در ماه های تابستان ...
بیشتر
سابقه و هدف: مشکل آلودگی صدا جدی ترین مسئله ای است که بیشتر مردم به صورت عمومی با مقادیر بیش از حد مجاز آن، مواجه می باشند. هدف این پژوهش، بررسی میزان آلودگی صوتی حاصل از تردد قطار مترو شهری تهران در زمان ورود و خروج در ایستگاه های زیر زمینی دروازه دولت و تجریش می باشد.مواد و روش ها: در این پژوهش که در ماه های تابستان و پاییز سال 1398 روی ایستگاه های دروازه دولت و تجریش از خط یک متروی تهران صورت گرفته است، مقادیر بیشینه و کمینه شدت صوت، در عرض سکو در فاصله های معین از لبه سکو و در دو نوبت صبح و عصر در فاصله زمانی هر سه روز یکبار، به تعداد 48 ایستگاه اندازه گیری شده و تحلیل شده است. در ادامه تحقیق در ایستگاه تجریش با انجام برداشت های محدود با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی به تخمین توزیع آلودگی صوتی پرداخته شده است.نتایج و بحث: مقادیر اندازه گیری شده در فاصله های معین از لبه سکو نشان می دهد که میزان آلودگی صدای حاصل از ورود قطار به سکو، ورود همزمان دو قطار به سکو، ورود قطار بدون توقف و عبور از سکو در بیشتر زمان ها، بالاتر از حد استاندارد بوده و در برخی ایستگاه های برداشت، به بالای 100 دسی بل هم می رسید که این خود نشان دهنده شرایط بحرانی آلودگی صوتی در این سکوهای مترو می باشد.نتیجه گیری: روش های مورد استفاده در تحقیق حاضر به منظور تخمین میزان آلودگی صوتی در سکوهای مترو کارآمد بوده است. به طوری که می توان با شناسایی محدوده های بحرانی، با ارائه تمهیداتی صدمه های حاصل از آلودگی صدا بر سلامت شهروندان را مدیریت نمود.