نغمه مبرقعی؛ امیر هدایتی اقمشهدی؛ سمانه زاهدی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 119-128
چکیده
در کشور ما ناکافی بودن پوشش حملونقل عمومی موجب شده است تا افراد زیادی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و افزایش مشکلات اقتصادی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم نیز منجر به استفاده از خودروهای فرسوده توسط افراد زیادی شده است که هزینههای بالایی را به جامعه تحمیل میکنند. نوع مواد و روش تحقیق در این مقاله، با توجه به گستردگی کار ...
بیشتر
در کشور ما ناکافی بودن پوشش حملونقل عمومی موجب شده است تا افراد زیادی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و افزایش مشکلات اقتصادی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم نیز منجر به استفاده از خودروهای فرسوده توسط افراد زیادی شده است که هزینههای بالایی را به جامعه تحمیل میکنند. نوع مواد و روش تحقیق در این مقاله، با توجه به گستردگی کار و نبود بانک اطلاعاتی در این زمینه، از نوع کتابخانهای و اسنادی است. به این صورت که ابتدا تعداد کل خودروهای کشور برآورد شد، سپس بر اساس تعریفی از خودروهای فرسوده ، تعداد خودروهای فرسوده کشور برآورد شد. در مرحله بعد سهم حملونقل و بهویژه حملونقل جادهای در ایجاد هزینههای اجتماعی ناشی از انتشار آلایندهها بهدست آمد. بعد از این مرحله، سهم خودروهای فرسوده و سالم از انتشار آلایندهها محاسبه شد و در مرحله آخر با توجه به محاسبات صورتگرفته، سهم خودروهای فرسوده در ایجاد هزینههای اجتماعی ناشی از انتشار آلایندهها در کشور محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در سال 1390، حدود 11 درصد از خودروهای کشور فرسوده بودند، که این تعداد خودروی فرسوده در این سال، هزینهای بالغ بر 102283 میلیارد ریال بر جامعه تحمیل کردهاند، بهطوریکه از این بین سهم هر خودروی فرسوده هزینهای بالغ بر 66600077 ریال بوده است. برای کاهش این هزینهها، ارائه سیستم یکپارچه کارا و البته عملیاتی مدیریت خودروهای فرسوده از سوی دولت، برای جمعآوری و بازیافت این خودروها در کشور لازم و ضروری است.