بهرام سیاوش پور؛ مجتبی شادلو جهرمی؛ حسن نودهی
دوره 14، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 105-120
چکیده
سابقه و هدف: حس تعلق به مکان یکی از واکنشهای احساسی و عاطفی انسان نسبت به محیط است که فرد را به مکان پیوند داده و هویت شخص و مکان را شکل میدهد. محیطهای آموزشی کودکان، بعد از محیط خانه و خانواده، بیشترین سطح ارتباط را با کودکان به تعامل میگذارد و حس تعلق به مکان، ممیزیهایی برای شوق بازگشت به مدرسه و ماندن در آن فراهم آورده، که ...
بیشتر
سابقه و هدف: حس تعلق به مکان یکی از واکنشهای احساسی و عاطفی انسان نسبت به محیط است که فرد را به مکان پیوند داده و هویت شخص و مکان را شکل میدهد. محیطهای آموزشی کودکان، بعد از محیط خانه و خانواده، بیشترین سطح ارتباط را با کودکان به تعامل میگذارد و حس تعلق به مکان، ممیزیهایی برای شوق بازگشت به مدرسه و ماندن در آن فراهم آورده، که از جمله عاملهای اساسی در پیوند دانشآموز با محیط آموزشی است. از طرفی دیگر کمبود سطح کمی و کیفی فضای سبز محیطهای آموزشی مدارس امروز در کشور ما، این محیطها را به مکانی بیروح با مصالح و ساختمانهای غیرجذاب برای کودکان بدل ساخته است. هدف از انجام این تحقیق پاسخ به این پرسش است که اساسا چه ارتباط معناداری میان محیط سبز مدارس (و ابعاد مختلف ارتباط با فضای سبز) و حس تعلق به مکان وجود دارد؟مواد و روشها: در این تحقیق سعی شده با بهرهگیری از بررسیهای کتابخانهای مبانی حس تعلق و نقش آن در محیطهای آموزشی کودکان تبیین شود، و سپس با استفاده بررسیهای میدانی و به روش پرسشنامهای، فرضیات مطرحشده در ابتدای پژوهش را با تحلیل اطلاعات بهدستآمده از پرسشنامه در نرمافزار SPSS ارزیابی کنیم. در این پرسشنامه دو عامل حس تعلق به مدرسه و ارتباط با فضای سبز مدرسه (به همراه عوامل مختلف آن شامل ”ارتباط حسی با فضای سبز“، ”مشارکت در خلق فضای سبز“ و ”ارتباط آموزشمحور با فضای سبز“) مورد سنجش قرار گرفتند.نتایج و بحث: این قسمت از دو بخش آمار توصیفی و آزمون فرضیات تشکیل شده است. و بخش آمار توصیفی رابطه مستقیم بین سطح کمی و کیفی ارتباط با فضای سبز مدرسه و حس تعلق به مدرسه مشهود است. شاهد این امر متناسب بودن سطح فضای سبز مدارس با حس تعلق دانشآموزان است که از پرسشنامههای توزیعشده بین دانشآموزان این مدارس بهدستآمده است. در بخش آزمون فرضیات با استفاده از روش آزمون فرضیات هر یک از فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد که با بهکارگیری شیوهای کمی از دو روش آزمون همبستگی (Correlation Test) و رگرسیون چندمتغیره (Multiple Linear Regression) در ارزیابی فرضیات استفاده شده است. فرضیه اصلی تحقیق با همبستگی پیرسون (649/0) که بیانگر رابطه مثبت و بسیار قوی بین متغیر ارتباط با فضای سبز مدرسه و حس تعلق به مدرسه است تقویت میشود. همچنین فرضیات فرعی تحقیق با ضریب همبستگی و ضریب معناداری قابلقبول تایید میشوند.نتیجهگیری: در انتها این نتیجه حاصل شده که رابطهای معنادار بین ارتباط با فضای سبز مدرسه در سطوح مختلف آن از جمله: ”ارتباط حسی با فضای سبز“، ”مشارکت در خلق فضای سبز“ و ”ارتباط آموزش محور با فضای سبز“، با حس تعلق به مدرسه در کودکان برقرار است. ارتباط حسی با فضای سبز با ایجاد درگیری مستقیم (با تمام حواس ادراکی) و تجربهمدار با محیط، باعث تسلط شناختی بر مکان میشود که خود از عوامل ایجاد حس خودی بودن و تعلق به مکان است. مشارکت در خلق فضای سبز حس تملک فضایی و عزت نفس را در کودکان بر میانگیزد که پیوند با مکان را تسهیل میکند. ارتباط آموزشمحور با فضای سبز نیز از دیگر مواردی است که در آن فضای بیرون و طبیعت به عنوان محیط آموزشی و یا حتی منبع آموزش و یادگیری مطرح است.