آیدا کیان مهر؛ سید حسین بحرینی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 97-108
چکیده
در این پژوهش تلاش شد تا با روشی مستند و کمی (استفاده از نرمافزار Envi-met) تاثیر سرعت و جهت باد بر شرایط تهویه و میزان تمرکز آلایندهها در نسبتهای مختلف ارتفاع به عرض دالانهای خیابانی بررسی شود. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که ترکیبهای مختلف سرعت و جهت باد در دالانهایی با نسبتهای متفاوت ارتفاع به عرض، شرایط تهویه، الگوهای جریان ...
بیشتر
در این پژوهش تلاش شد تا با روشی مستند و کمی (استفاده از نرمافزار Envi-met) تاثیر سرعت و جهت باد بر شرایط تهویه و میزان تمرکز آلایندهها در نسبتهای مختلف ارتفاع به عرض دالانهای خیابانی بررسی شود. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که ترکیبهای مختلف سرعت و جهت باد در دالانهایی با نسبتهای متفاوت ارتفاع به عرض، شرایط تهویه، الگوهای جریان و همچنین میزان تمرکز آلایندهها را در داخل آن تغییر میدهد. در این بررسی با در نظر گرفتن سه نسبت (3/0، 65/0 و 5/1) برای نسبت ارتفاع به عرض دالان و دو سرعت کمینه و بیشینه باد (1 و 5/2 متر بر ثانیه) در دو جهت (غربی و جنوبغربی) برای شبیهسازی در مقاطعی از دو خیابان عمود بر هم ولیعصر و طالقانی، مشخص شد که افزایش سرعت باد در همه جهتهای باد و در نسبتهای مختلف ارتفاع به عرض دالان، شرایط تهویه را در داخل آن بهبود بخشیده و از تمرکز آلایندهها در درون آن میکاهد. همچنین مشخص شد که در جهت باد عمود بر دالان با افزایش نسبت ارتفاع به عرض دالان، میزان تمرکز آلایندهها در درون آن به طور فزایندهای افزایش مییابد درحالیکه در جهت باد موازی با دالان برعکس است. نتایج این پژوهش و ترکیب حالتهای مختلف فاکتورهای مورد بررسی آن ضمن تلنگر توجه به شرایط جوی زمینه در برنامهریزی و تصمیمگیریها، میتواند با ایجاد چارچوبی کلی، به طراحان و برنامهریزان شهری برای تصمیمگیری نوع جهتگیری و نسبتهای هندسی ابعاد خیابانهای مهم و پرتردد شهری یاری رساند.