مرتضی تهامی پور؛ عباس صلاح؛ عباس عرب مازار
دوره 13، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 35-50
چکیده
یکی از دیدگاه های نوین در مدیریت منابع آب، توجه به اصـــل مزیت نسبی و تجارت آب مجازی است. در واقع این نگاه وجود دارد که می توان یک تخصــص منطقه ای بر اســاس منابع آب در نظر گرفت و مناطقی که کم آب هسـتند واردکننده محصـولات آب بر باشـند و این محصـولات در مناطق پرآب تولید شود و یا اینکه از کشورهای دیگر وارد شود. در این پژوهش این دیدگاه برای ...
بیشتر
یکی از دیدگاه های نوین در مدیریت منابع آب، توجه به اصـــل مزیت نسبی و تجارت آب مجازی است. در واقع این نگاه وجود دارد که می توان یک تخصــص منطقه ای بر اســاس منابع آب در نظر گرفت و مناطقی که کم آب هسـتند واردکننده محصـولات آب بر باشـند و این محصـولات در مناطق پرآب تولید شود و یا اینکه از کشورهای دیگر وارد شود. در این پژوهش این دیدگاه برای ا ستان گیلان مورد بررسی قرار گرفت. در واقع، ســؤال پژوهش این اســت که الگوی تجارت آب مجازی در این اســتان چگونه اســت؟ برای پاســخ به این ســؤال، از ابزار جدول داده- ســتانده گسترش یافته ا ستفاده شد. بر این اساس، میزان آب مصرفی مستقیم و کل، به تفکیک 40 ر شته فعالیت اقت صادی در سطح استان مورد برر سی قرار گرفت. نتایج ن شان داد که استان گیلان به ترتیب با خالص صادرات636 و 811 میلیون متر مکعب آب در سطح کل فعالیت های اقتصادی و بخش کشاورزی، صادرکننده خالص آب مجازی بوده ا ست. این در حالی است که این استان در بخش صنعت واردکننده خالص آب مجازی بوده اســت. بر اســاس یافتهها و اطلاعات به دســت آمده در این پژوهش، این امکان وجود دارد که با تغییر در ترکیب فعالیت های اقتصـــادی (افزایش ســهم رشــته فعالیت های دارای ارزش افزوده بالا و کاهش ســهم رشــته فعالیت های دارای شدت بالای استفاده از آب)، بتوان ارزش افزوده استان گیلان را در سطح فعلی حفظ کرده و در عین حال تراز تجاری آب استان را بهبود داد.