نغمه مبرقعی؛ امیر هدایتی اقمشهدی؛ سمانه زاهدی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 119-128
چکیده
در کشور ما ناکافی بودن پوشش حملونقل عمومی موجب شده است تا افراد زیادی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و افزایش مشکلات اقتصادی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم نیز منجر به استفاده از خودروهای فرسوده توسط افراد زیادی شده است که هزینههای بالایی را به جامعه تحمیل میکنند. نوع مواد و روش تحقیق در این مقاله، با توجه به گستردگی کار ...
بیشتر
در کشور ما ناکافی بودن پوشش حملونقل عمومی موجب شده است تا افراد زیادی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و افزایش مشکلات اقتصادی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم نیز منجر به استفاده از خودروهای فرسوده توسط افراد زیادی شده است که هزینههای بالایی را به جامعه تحمیل میکنند. نوع مواد و روش تحقیق در این مقاله، با توجه به گستردگی کار و نبود بانک اطلاعاتی در این زمینه، از نوع کتابخانهای و اسنادی است. به این صورت که ابتدا تعداد کل خودروهای کشور برآورد شد، سپس بر اساس تعریفی از خودروهای فرسوده ، تعداد خودروهای فرسوده کشور برآورد شد. در مرحله بعد سهم حملونقل و بهویژه حملونقل جادهای در ایجاد هزینههای اجتماعی ناشی از انتشار آلایندهها بهدست آمد. بعد از این مرحله، سهم خودروهای فرسوده و سالم از انتشار آلایندهها محاسبه شد و در مرحله آخر با توجه به محاسبات صورتگرفته، سهم خودروهای فرسوده در ایجاد هزینههای اجتماعی ناشی از انتشار آلایندهها در کشور محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که در سال 1390، حدود 11 درصد از خودروهای کشور فرسوده بودند، که این تعداد خودروی فرسوده در این سال، هزینهای بالغ بر 102283 میلیارد ریال بر جامعه تحمیل کردهاند، بهطوریکه از این بین سهم هر خودروی فرسوده هزینهای بالغ بر 66600077 ریال بوده است. برای کاهش این هزینهها، ارائه سیستم یکپارچه کارا و البته عملیاتی مدیریت خودروهای فرسوده از سوی دولت، برای جمعآوری و بازیافت این خودروها در کشور لازم و ضروری است.
محمدحسین شریف زادگان؛ نغمه مبرقعی؛ پویا جودی
دوره 9، شماره 4 ، تیر 1391
چکیده
بروز مشکلات عدیده محیطزیستی در کشورهای در حال توسعهوتوسعه یافته موجب گردیده است کـه توجـه بـه حفاظـت محـیطزیسـت از نمـود بیشتری در فرایند تصمیمسـازی وتصـمیمگیـری برخـوردار گـردد. رونـد شتابان توسعه و تاثیرات ناشی ازآن برمحیط موجب شده است تا ارزیـابی اثرات ناشی از توسعه بر محـیطزیسـت، بـهعنـوان بخشـی ازفعالیـتهـای توسعه مد نظر ...
بیشتر
بروز مشکلات عدیده محیطزیستی در کشورهای در حال توسعهوتوسعه یافته موجب گردیده است کـه توجـه بـه حفاظـت محـیطزیسـت از نمـود بیشتری در فرایند تصمیمسـازی وتصـمیمگیـری برخـوردار گـردد. رونـد شتابان توسعه و تاثیرات ناشی ازآن برمحیط موجب شده است تا ارزیـابی اثرات ناشی از توسعه بر محـیطزیسـت، بـهعنـوان بخشـی ازفعالیـتهـای توسعه مد نظر قرار گیرد کهانجاماین امرلزومارزیابی راهبردها به منظـور انتخاب بهترین راهبرد و یا اصلاح آنها را ضروری میسازد. تحقق توسعه پایدار نیازمند چند ابزار پشتیبانی است که یکی ازاصلیترین آنها ارزیابی محیطی است که تاکید بسیاری بر دستیابی بـه اشـکال پایـداری درفراینـد توسعه دارد. در سالهای اخیر ارزیابی محیطی منطقهای بـهعنـوان ابـزاری موثر در پشتیبانی از توسعه پایدار محلی شناخته شده است. دراین پژوهش سعی شده اسـت تـا بـا انجـام REA در منطقـه سـهند بـه تحلیـل وتفسـیر الگوهای توسعهاجتماعی- اقتصادی ناپایدار گذشتهوعلل بروز مشکلات محیطی تجمعی در سطح منطقه مـورد مطالعـه پرداختـه شـودو بـا تـدوین برآمدهای راهبردی جهت اجرایی کردن دستور کار محلـی21، بـهارتقـاء پایداری در توسعه همه جانبهاین منطقهاقدام گردد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که مشکلات محیطزیستی موجـوددر منطقـه مـورد مطالعـه عمدتاً ناشی ازفعالیت هـای اقتصـادی- اجتمـاعی ناپایـدارو کـم تـوجهی نهادهای مسئول در سطح منطقهاست، لـذا بـه منظـور بـه حـداقل رسـاندن مشکلات محیطی و حمایت از توسعه پایدار محلی، نه تنهـا لازماسـت بـه اقدامات توسعه ای با در نظر گرفتن مولفه های محیطزیستی در بدو شروع برنامهها و سیاستها پرداخت بلکه بایستی به توسعهاقـدامات راهبـردی در جهت اصلاح دلایل مشکلات محیطی ناشی از توسعهاجتماعی- اقتصادی ناپایدار نیزاقدامورزید.