مریم صابریان ثانی؛ یوسف رشیدی؛ سید حسین هاشمی
چکیده
سابقه و هدف: برآورد تولید آلودگی هوا از منابع متحرک و ثابت از ارکان اصلی مدیریت کیفیت هوا است و با توجه به عملکرد خودروها در شرایط متفاوت، محاسبه مقدار انتشار آلایندهها از منابع متحرک یکی از چالشهای تدوین فهرست انتشار است. در مطالعات تدوین فهرست انتشار آلودگی هوای کشور، از نرمافزار بینالمللی مدلسازی انتشار وسایل نقلیه (IVE ...
بیشتر
سابقه و هدف: برآورد تولید آلودگی هوا از منابع متحرک و ثابت از ارکان اصلی مدیریت کیفیت هوا است و با توجه به عملکرد خودروها در شرایط متفاوت، محاسبه مقدار انتشار آلایندهها از منابع متحرک یکی از چالشهای تدوین فهرست انتشار است. در مطالعات تدوین فهرست انتشار آلودگی هوای کشور، از نرمافزار بینالمللی مدلسازی انتشار وسایل نقلیه (IVE ) استفاده میشود. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر جهت بررسی انحراف مقادیر مدل از واقعیت، مقایسه ای بین مدل IVE و اندازگیری انتشار خودروهای سواری داخلی صفر کیلومتر در آزمایش شاسی دینامومتر آزمایشگاه ISQI بر اساس استاندارد آلایندگی یورو 4 و چرخه رانندگی جدید اروپا (NEDC ) انجام شده است.نتایج و بحث: مقایسه داده های انتشار آزمایش شاسی دینامومتر خودروهای داخلی برای سه گاز مهم NOx ،CO ,HC با نتایج انتشار مدلسازی شده توسط مدل IVE مقادیر متفاوتی را نشان داد بجز یک مورد در انتشار NOx که مدل با خودروی کوئیک برابر بود ، بدین صورت که انتشار NOX در بازه 0.01 تا 0.05 قرارا داشت و مدل عدد 0.03 را نشان داد و در مورد CO در بازه 0.26 تا 0.96 قرار داشت که مدل عدد 0.48 را نشان داد و همچنین HC در بازه 0.03 تا 0.08 قرار دارد که نتایج مدل برابر 0.03 است نتیجه گیری: بر اساس مقایسه نتایج ، اگرچه مدل IVE تا حدودی به واقعیت نزدیک است ولی اتکا به شرایط فرضی برای برآورد مقدار آلایندههای خودروهای سواری، غیر قابل اعتماد است و نمیتوان نتایج مدل را برآورد صحیحی از انتشارات در نظر گرفت بلکه با اعمال ضرایب تصحیح مناسب برای هر خودرو قابل کاربرد است.
مهسا تمجیدی؛ یوسف رشیدی؛ مجید عباسپور طهرانی؛ سید علیرضا میرزاحسینی
چکیده
سابقه و هدف: گرد و خاک و غبار از پدیدههای مهم جوی هستند که دربسیاری از مناطق از جمله ایران و کشورهای همجوار در بهار و تابستان اتفاق میافتد و یکی از چالشهای مهم قرن بیستم و یکم به شمار میرود و این پدیده در مقیاس جهانی از مناطق خشک و نیمه خشک و به واسطه تغییر اقلیم، تغییر پوشش گیاهی، فرآیندهای پیش رونده فرسایش خاک و اختلالات ناشی ...
بیشتر
سابقه و هدف: گرد و خاک و غبار از پدیدههای مهم جوی هستند که دربسیاری از مناطق از جمله ایران و کشورهای همجوار در بهار و تابستان اتفاق میافتد و یکی از چالشهای مهم قرن بیستم و یکم به شمار میرود و این پدیده در مقیاس جهانی از مناطق خشک و نیمه خشک و به واسطه تغییر اقلیم، تغییر پوشش گیاهی، فرآیندهای پیش رونده فرسایش خاک و اختلالات ناشی از آنها، حساسیت مناطق را نسبت به فرسایش سریعی که واکنشهای مهمی بر اقلیم منطقه و بیابانزایی خواهد داشت. اهواز مرکز استان خوزستان یکی از هشت کلان شهر آلوده ایران از منظر آلودگی هوا است. هدف از این پژوهش تعیین میزان شدت نرخ تولید آلایندگی ذرات معلق کمتر از 10 میکرون با استفاده از مدلسازی و مقایسه نتایج خروجی با دادههای اندازهگیری شده و تغییر میزان شدت نرخ تولید آلایندگی براساس دادههای اندازهگیری شده و محاسبه فرمول تعیین میزان نرخ تولید آلایندگیPM10 ناشی از رخداد گرد و غبار در شهر اهواز میباشد.مواد و روشها : کلانشهر اهواز با در نظر گرفتن توپوگرافی پیچیده در منطقهای خشک و در مجاورت منابع اصلی و ابتدایی گرد و غبار دارای شرایط ویژهای است که در این مطالعه غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در تاریخ پانزدهم ماه ژوئن سال 2019 میلادی( تیر ماه 1398) مورد بررسی قرارگرفته است. در این تاریخ ، بیشینهی غلظتPM10 در شهر اهواز 1422 میکروگرم بر متر مکعب در روز 15 ژوئن اعلام شده است که غلظت این ذرات بیش از 9 برابر غلظت استاندارد هوای آزاد سازمان حفاظت محیط زیست ایران (150 میکروگرم بر متر مکعب) بوده است. از دادههای غلظت ایستگاه سنجش سازمان حفاظت محیط زیست و داده های هواشناسی سطحی و جو بالا ایستگاه اهواز برای اجرای مدل CALPUFF و خروجی های غلظت استفاده شده است.نتایج و بحث: با استفاده از مطالعه اسناد کتابخانهای فرمول پایه محاسبات تعیین نرخ انتشار آلاینده PM10 برآورد گردیده است و سپس با دادهای ایستگاههای پایش مستقر درکلان شهر اهواز مقایسه گردیده است و با اصلاح فرمول محاسباتی و اجرای مدل پخش و پراکندگی CALPUFF به میزان غلظت واققی ثبت شده ایستگاه انلاین پایش سازمان حفاظت محیط زیست رسیده و نهایتا میزان نرخ انتشار الایندگی ذرات معلق کمتر از 10 میکرون از کانونهای اطراف شهر اهواز تعیین گردید.نتیجهگیری: میزان نرخ انتشار آلایندهPM10 با استفاده از فرمول محاسباتی و اجرای مدل پخش و پراکندگیCALPUFF بدست آمده است که این موضوع در پیشبینی پدیده گرد و غبار حائز اهمیت بوده و امکان محاسبه میزان تولید و مسیر حرکت ذرات را فراهم کرده در نتیجه میتوان هشدار و پیش آگاهی به هنگام و قابل اعتمادی را در مورد اتخاذ تصمیمهای لازم برای کاهش خسارتهای احتمالی ناشی از این پدیده اندیشه کرد. و با استفاده از تلفیق اندازهگیری و مدلسازی به متدلوژی برای محاسبه انتشار گرد و غبار PM10 از کانونهای شهر دست یافت.
عطیه پناهی؛ فتح الله امی؛ یوسف رشیدی
دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 89-102
چکیده
سابقه و هدف: آلودگی هوا به طرق گوناگونی میتواند آثار زیانبار کوتاه مدت و بلند مدت بر سلامت انسانها بگذارد. البته آسیبپذیری افراد مختلف در مقابل آلودگی هوا متفاوت است. برخی بیماریها مانند آسم و بیماری قلبی ریوی در مقابل آلودگی هوا تشدید میشوند. آلودگی هوا رشد جنین را کند کرده و باعث کاهش بهرهی هوشی در کودکان میشود. همچنین ...
بیشتر
سابقه و هدف: آلودگی هوا به طرق گوناگونی میتواند آثار زیانبار کوتاه مدت و بلند مدت بر سلامت انسانها بگذارد. البته آسیبپذیری افراد مختلف در مقابل آلودگی هوا متفاوت است. برخی بیماریها مانند آسم و بیماری قلبی ریوی در مقابل آلودگی هوا تشدید میشوند. آلودگی هوا رشد جنین را کند کرده و باعث کاهش بهرهی هوشی در کودکان میشود. همچنین آمار مراجعه به اورژانس در شهر تهران بر اثر افزایش فشار خون و حملات قلبی در روزهای ناسالم به طرز معناداری افزایش مییابد. هزینههای درمانی و کاهش بهرهوری در محل کار میتواند سالانه میلیاردها دلار هزینه بر جامعه تحمیل کند. مواد و روشها: در این پژوهش هدف تعیین هزینه اقتصادی گاز NO2 بر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی شهروندان تهرانی با استفاده از نرم افزار تعیین اثرات بهداشتی میباشد. برای این هدف، شهر تهران جهت بررسی انتخاب گردید. ابتدا دادههای اولیه مربوط به سال 1392 از سازمانهای متولی اخذ شد. پس از آن این اطلاعات از واحد حجمی (ppb) به واحد جرمی(g/m3) تبدیل گردیده و سپس اطلاعات لازم شامل تعداد روزهای آلوده در غلظتهای مختلف آلاینده NO2 و میانگین سالانه زمستان و تابستان، صدک سالیانه و اطلاعات مربوط به ایستگاههایی با بیشترین و کمترین آلودگی استخراج گردید. ورودیهای لازم در نرم افزار AirQ قرار داده شد و خروجی نرم افزار بصورت مرگ و میر قلبی بر اثر آلاینده NO2 اخذ گردید. خروجی نرم افزار سپس توسط آمار اخذ شده از سازمان بهشت زهرا(س) و روشهای تعیین خسارت از جمله دیه، VSL و درآمد، تبدیل به مقادیر اقتصادی گردید. نتایج و بحث: بطور کلی نتایج نشان داد که در مجموع تعداد موارد تجمعی مرگ و میر قلبی در اثر گاز NO2 در سال 1392، تعداد 3/827 مورد بوده و از این تعداد 2/348 مورد زن، 7/451 مرد و 4/26 مورد کودک بودهاند و میانگین سنی کل (زن+مرد+کودک) 9/51 سال میباشد که اگر این میزان از امید به زندگی در ایران که از بدو تولد 73 سال میباشد کم شود، 1/21 سال بدست میآید که تعداد سالهای از دست رفته عمر در اثر آلودگی ناشی از گاز NO2 در موارد مرگ و میر قلبی در سال 1392 میباشد. اطلاعات بدست آمده یکبار بصورت فراوانی تجمعی و یکبار در فواصل مختلف غلظت آلاینده (بین غلظتهای 400> g/m3 >10) در نظر گرفته شد. همچنین برآورد خسارت اقتصادی ناشی از آلاینده NOx نشان داد، بیشترین میزان مرگ و میر قلبی از نظر تعداد موارد مربوط به غلظت NO2 بین g/m399-90 میباشد. میزان خسارت اقتصادی با استفاده از سه روش دیه، VSL و درآمد، محاسبه گردید. هزینههای اقتصادی تحمیل شده با استفاده از روش دیه در فراوانی تجمعی مبلغ 1011×4/7 ریال و در غلظتهای NO2 بین g/m3 99-90 که از نظر تعداد بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی (بین غلظتهای 400> g/m3 >10) را به خود اختصاص داده، مبلغ80.450.665.000 ریال بدست آمد. نتایج بدست آمده از روش VSL نیز مبلغ 9.431.220.000.000 ریال برای فراوانی تجمعی مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی در سال 1392 و مبلغ 1.020.300.000 ریال را برای غلظتهایg/m3 99-90 آلاینده NO2، نشان میدهد. این مبالغ همچنین از روش درآمد بصورت 600 میلیارد ریال (برای فراوانی تجمعی) و1010×5/6 ریال (در غلظت g/m3 NO2 99-90) میباشد.نتیجهگیری: بطور کلی نتایج این مطالعه نشان داد بین فواصل مختلف غلظت الاینده NO2 بیشترین میزان مرگ و میر قلبی مربوط به غلظت g/m3 99-90 میباشد. در نهایت نتایج نشان داد بین سه روش بیمه، VSL و درآمد بیشترین خسارت اقتصادی مربوط به روش VSL بوده است.