فریال احمدی؛ محمدرضا بمانیان؛ مجید مخدوم
دوره 11، شماره 1 ، فروردین 1392
چکیده
روش تحقیق پژوهش حاضر ، نمونه موردی در بستری توصیفی تحلیلی است و هدف آن ارزیابی کیفیت نماهای منظر طبیعی آبشار مارگون فارس، به منظور پایدارسازی فعالیت های گردشگری صورت گرفته در بستر است. از اینرو در محدوده مطالعاتی نماهای ممتاز ، معمولی و فقیر شناسایی شده، و کیفیت چش م انداز های موجود در نماهای مذکور ارزیابی شده است. سپس با استفاده از ...
بیشتر
روش تحقیق پژوهش حاضر ، نمونه موردی در بستری توصیفی تحلیلی است و هدف آن ارزیابی کیفیت نماهای منظر طبیعی آبشار مارگون فارس، به منظور پایدارسازی فعالیت های گردشگری صورت گرفته در بستر است. از اینرو در محدوده مطالعاتی نماهای ممتاز ، معمولی و فقیر شناسایی شده، و کیفیت چش م انداز های موجود در نماهای مذکور ارزیابی شده است. سپس با استفاده از نرمافزار سیستم اطلاعات جغرافیایی محدوده قابل دید و غیر قابل دید چش م انداز ها بررسی شده است. نتایج حاصل از پژوهش بر بهسازی نماهای بستر از طریق ایجاد لکه های جدید فضای سبز با بهره گیری از کاشت درختان و درختچه های بومی ، توسعه فعالیت های گردشگری گسترده در محدوده نماهای ممتاز با طراحی مسیرهای مناسب برای جلوگیری از لگدکوب شدن گیاهان شکننده پای آبشار و رودخانه مارگون از سوی گردشگری، برچیدن فعالیتهای متمرکز گردشگری از محدوده آبشار و طراحی مکانی مناسب برای انجام این فعالیت در محدوده نماهای معمولی با چشماندازهای خوشمنظره تأکید دارد.
ساناز صنایع گلدوز؛ مجید مخدوم؛ حمید رضا جعفری؛ حسن اصیلیان مهابادی
دوره 8، شماره 1 ، مهر 1389
چکیده
ارتقاء ظرفیت های آموزشی در زمینه ارزیابی اثرات محیط زیست ، ارائه آموزش ها در حد استانداردهای جهانی را امری ضروری می سازد. پیش نیاز آموزش های موثر، نیاز سنجی آموزشی است. در این تحقیق به منظور افزایش اثر بخشی و کارآیی کارشناسان ارزیابی اثرات محیط زیستی در کشور که در بررسی گزارش ها نقش دارند به تعیین نیازهای آموزشی آنان پرداخته شده است. ...
بیشتر
ارتقاء ظرفیت های آموزشی در زمینه ارزیابی اثرات محیط زیست ، ارائه آموزش ها در حد استانداردهای جهانی را امری ضروری می سازد. پیش نیاز آموزش های موثر، نیاز سنجی آموزشی است. در این تحقیق به منظور افزایش اثر بخشی و کارآیی کارشناسان ارزیابی اثرات محیط زیستی در کشور که در بررسی گزارش ها نقش دارند به تعیین نیازهای آموزشی آنان پرداخته شده است. پرسشنامه به عنوان روش تحقیق انتخاب شد. تعدادی از کارشناسان دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان ، کمیته ارزیابی و ادارات کل استان ها به 113 پرسشنامه از میان 180 پرسشنامه توزیع شده ، پاسخ دادند .پس از بررسی نتایج ، میانگین نمرات کارشناسان رده بندی شد. سپس با توجه به درصدهای مفروض حداکثر 50 و 75 درصد کارشناسانی که به گزینه صحیح درهر سوال پاسخ گفتند نیاز برای آموزش ، باز آموزی و به روز آوری کارشناسان ارزیابی اثرات محیط زیستی مشخص شد. در فرض 75 درصد، کارشناسان در هیچ سوالی نمره مناسبی از آزمون آماری کسب ننمودند. در 50 درصد، تنها 8 سوال از 19 سوال ،نمره آزمون آماری را کسب نمود. به این ترتیب مراحل مختلف از فرایند ارزیابی اثرات محیط زیستی که لازم است تحت آموزش ، باز آموزی و به روز آوری قرار گیرد تعیین شد
سیده مهدیه شرفی؛ مجید مخدوم؛ مهدی غفوریان بلوری مشهد
دوره 5، شماره 4 ، تیر 1387
چکیده
اجرای پروژه های بهره برداری از سرزمین، از جمله احداث کارخانه ها و توسعه صنایع، مستلزم بررسی استعداد طبیعی سرزمین برای توسعه مورد نظر می باشد. در همین راستا انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی، از جمله رو شهای مطلوب جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار است. ارزیابی اثرات محیط زیستی می تواند به عنوان یک ابزار برنامه ریزی جهت سوق دادن ...
بیشتر
اجرای پروژه های بهره برداری از سرزمین، از جمله احداث کارخانه ها و توسعه صنایع، مستلزم بررسی استعداد طبیعی سرزمین برای توسعه مورد نظر می باشد. در همین راستا انجام مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی، از جمله رو شهای مطلوب جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار است. ارزیابی اثرات محیط زیستی می تواند به عنوان یک ابزار برنامه ریزی جهت سوق دادن اهداف اجرای یک پروژه در راستای قوانین و مقررات محیط زیستی به کار گرفته شود. تحقیق انجام شده شامل ارزیابی اثرات محیط زیستی احداث و بهره برداری از کارخانه خودروسازی با تأکید بر کاربرد روش رویهم گذاری نقشه های موضوعی در تلفیق لایه های اطلاعاتی و مکاندار نمودن نتایج حاصل از ماتریس سریع می باشد. آثار محیط زیستی توسعه مزبور به دو روش رویهم گذاری و ماتریس سریع مورد ارزیابی قرار گرفته است. فرایند طی شده شامل: شناخت پروژه پیشنهادی، شناخت محی طزیست منطقه تحت اثر، شناسایی و پی شبینی اثرات ناشی از پروژه پیشنهادی بر محیط زیست، جم عبندی و تجزیه تحلیل اثرات و در پایان ارائه راهکارهای تقلیل اثرات سوء م یباشد. در روش رویهم گذاری، توان سرزمین جهت استقرار کاربری صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفت. لازم به ذکر است که پروسه ارزیابی توان اکولوژیکی نیز پیش از ارزیابی اثرات توسعه بر روی منطقه پیشنهاد شده از طرف کارفرما جهت احداث کارخانه خودروسازی صورت پذیرفت. به طوریکه طبق نتایج حاصل از رویهم گذاری لایه های اطلاعاتی و مقایسه با مدل اکولوژیکی توسعه صنعتی، 85 درصد از مکان انتخاب شده جهت استقرار کارخانه خودروسازی در مناطق با توان طبقه 1( مناسب) و 15 درصد از آن در مناطق با توان طبقه 2( نسبتاً مناسب) قرار دارد. بنا بر این، مکان پیشنهادی توان لازم جهت استقرار کاربری صنعتی را دارا می باشد. از آنجائی که تغییرات در فاکتورهای محیط زیستی در اثر استقرار صنعت در یک منطقه یک امر کاملاً شناخته شده م یباشد، با علم به این موضوع، ارزیابی اثرات محیط زیستی احداث و بهره برداری از کارخانه خودروسازی جهت پیش بینی درجه تغییرات در فاکتورهای محیطی انتخاب گردیده تا قبل از وقوع این تغییرات، بتوان آنها را کنترل و مدیریت نمود. آثار محیط زیستی ناشی از احداث و بهره برداری از کارخانه مزبور به روش ماتریس سریع مورد ارزیابی قرار گرفت . طبق نتایج حاصل از ماتری س، انجام پروژه مذکور به شرط اجرای طر حهای بهسازی برای فاکتورهای کیفیت هوا ، وضعیت صدا و الگوهای رفتاری جانوران در فاز ساختمانی و فاکتورهای وضعیت صدا، کیفیت هوا، کیفیت آب های سطحی و زیر زمینی و تخریب زیستگاه در فاز بهره برداری بلامانع می باشد. در پایان نتایج حاصل از به طور نسبی مکاندار گردید و مکا نهای Eco-mapping ماتریس سریع به روش حساس به اثرات و پیامدهای ناشی از اجرای پروژه در بخش های مختلف محدوده مطالعاتی پهنه بندی گردید. اولویت های زمانی و مکانی اقدامات اصلاحی ، پایش و نظارت نیز در تک تک پهنه های مطالعاتی تعیین گردید. به طوری که پهنه شماره 3 (بخش جنوبی محدوده مطالعاتی) بیش از سایر پهنه ها تحت تأثیر آثار منفی پروژه قرار خواهد گرفت و در نتیجه انجام اقدامات مدیریتی در این پهنه نسبت به سایر پهنه ها از اولویت بالاتری برخوردار است.