بررسی سطح سواد محیطزیست کارکنان دولت جهت انتخاب مناسبترین شیوه آموزشی

آلاله قائمی, پونه قائمی, سیدمحمد شبیري

چکیده


سواد محیط زیست فعالیتها و نگرشهایی است که ریشه در دانش
عمیق داشته، تفسیر، تحلیل و عمل جهت حفظ محیط زیست باید
طبیعت ثانوي افرادي باشد که از این دانش برخوردارند . آموزش
مهم ترین اصل توسعه منابع انسانی محسوب میشود زیرا نتیجه آن در
میان مدت و درازمدت از طریق بازده مطلوب کارکنان تعلیم دیده، به
سیستم باز خواهد گشت و باعث تسهیل امور، افزایش بهره وري و
سودآوري سازمان خواهد شد. امروزه دانش روز حکم می کند ، هر
کارشناسی با ابعاد محیطزیستی کار خود آشنا و قادر باشد به هنگام
برنامهریزي، طراحی و اجراي طرحها، جنبههاي محیط زیست آن را
مورد توجه قرار داده و بهکار گیرد. بنابراین مهندسی که با این بعد از
فعالیتها آشنایی نداشته باشد، لاجرم با دانش روز بیگانه است . روش
تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تکمیل پرسشنامه بوده است.
جامعه آماري تحقیق شامل 800 نفر از مدیران و کارشناسان دولتی
بوده است که با استفاده از جدول مورگان 260 نفر ب هطور تصادفی
انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته، توسط اساتید مربوطه
89 محاسبه / اعتبارسنجی و پایایی آن توسط ضریب آلفايکرونباخ ، 0
گردید. در این پژوهش مشخص شد که کارکنان دولت نگرشی مثبت و
موافق محیطزیست دارند ولیکن سواد محیط زیست ی آنان از نظر
شناختی و رفتاري کم میباشد. جهت انتخاب شیوه آموزشی مناسب،
بسته هاي خودآموزشی به صورت مواد شن یداري و دی داري به دلیل
دسترسی مناسب و انعطافپذیري در کاربردشان، به عنوان مناسبترین
شیوه آموزشی جهت افزایش سطح شناخت، بینش و نهایتاً تغییر رفتار
کارکنان جهت ارتقاء سواد و حفظ محیطزیست، پیشنهاد گردید.

واژگان کلیدی


آموزش، شیوه، سواد، محیطزیست، نگرش.

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


Sustainability, Canberra, Australian

Government Department of the Environment

and Heritage and the Australian Research

Institute in Education for Sustainability

(ARIES), 2005.

Zareei Mahmoudabadi S. Assessment of

environmental education personnel steel industry

after the establishment of environmental

management systems, Conference Planning and

Environmental Management, Tehran, Iran, 2012.

[In Persian]

Fathi Vajargah k. Introduction to employee training

program plan Eighth Edition, publication of

samt, Tehran, 2013. [In Persian]

Abbaszadegan S M and Torkzadeh J. Assessment

Educational in organizations”, publication of

Enteshar, Tehran, 2002. [In Persian]

Salehi Omran E. Review of environmental

knowledge, attitudes and skills of primary

school teachers in the Mazandaran province,

Education research Journal, 2008; 3: 91-127.

[In Persian]

Ahadian, M & Mohammadi D, & Ramazani O.

Fundamentals of Instructional Technology,

Publication of Aeige, Tehran, 2011. [In Persian]

Wallner S, Hunzikey M, Kienast F. Do natural

Science experiments influence Public attitudes

towards environmental problems, Global

environmental Change; 2003; 13: 185-194.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.