برآورد سهم خودروهای فرسوده در ایجاد هزینه‌های اجتماعی ناشی از انتشار آلاینده‌ها در ایران

نغمه مبرقعی, امیر هدایتی اقمشهدی, سمانه زاهدی

چکیده


در کشور ما  ناکافی بودن پوشش حمل‌و‌نقل عمومی موجب شده است تا افراد زیادی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و  افزایش مشکلات اقتصادی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم نیز منجر به استفاده از خودروهای فرسوده توسط افراد زیادی شده است که هزینه‌های بالایی را به جامعه تحمیل می‌کنند. نوع مواد و روش تحقیق در این مقاله، با توجه به گستردگی کار و نبود بانک اطلاعاتی در این زمینه، از نوع کتابخانه‌ای و اسنادی است. به این صورت که ابتدا تعداد کل خودروهای کشور برآورد شد، سپس بر اساس تعریفی از خودروهای فرسوده ، تعداد خودروهای فرسوده کشور برآورد شد. در مرحله بعد سهم حمل‌و‌نقل و به‌ویژه حمل‌و‌نقل جاده‌ای در ایجاد هزینه‌های اجتماعی ناشی از انتشار آلاینده‌ها به‌دست آمد. بعد از این مرحله، سهم خودروهای فرسوده و سالم از انتشار آلاینده‌ها محاسبه شد و در مرحله آخر با توجه به محاسبات صورت‌گرفته، سهم خودروهای فرسوده در ایجاد هزینه‌های اجتماعی ناشی از انتشار آلاینده‌ها در کشور محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در سال 1390، حدود 11 درصد از خودروهای کشور فرسوده بودند، که این تعداد خودروی فرسوده در این سال، هزینه‌ای بالغ بر 102283 میلیارد ریال بر جامعه تحمیل کرده‌اند، به‌طوری‌که از این بین سهم هر خودروی فرسوده هزینه‌ای بالغ بر 66600077 ریال بوده است. برای کاهش این هزینه‌ها، ارائه سیستم یکپارچه کارا و البته عملیاتی مدیریت خودروهای فرسوده از سوی دولت، برای جمع‌آوری و بازیافت این خودروها در کشور لازم و ضروری است.

واژگان کلیدی


خودروهای فرسوده، هزینه‌های اجتماعی، ایران

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


Haji Hoseinloo M, Karooni A. Evaluation of traffic management policies in relation to air pollution in Tehran. Iran. Traffic Management Study; 2007; 1(7) 11-19. [In Persian

Mirfatah S M, Saleh A R. Comparative evaluation of various alternative fuels in the transport sector. Iran. Assess the economic issues of energy; 2007; 2(10): 3-23. [In Persian

Agneta M, Per D, Tommy G, Thomas, L. Direct and indirect effects on households’ intentions to replace the old car. Journal of Retailing and Consumer Services, 2004; 23(4): 11, 1–8.

Lee C. Management of scrap car recycling. Resources, Conservation and Recycling, 1997; 20(7): 207–217.

Salahi J, Malekpour S. Economic evaluation of alternative Old cars gasoline in style. Iran. Journal of Energy Economics; 2009; 5(9): 161-185. [In Persian

Yue K. Comparative analysis of scrap car recycling management policies. The 7th International Conference on Waste Management and Technology Conference. Procedia Environmental Sciences; 2012; 16(12): 44 – 50.

Damankeshide M, Shojae M, Alimardani F. Replacement of light vehicle gasoline on air pollution in Tehran. Iran. Political-Economic Journal; 2011; 15(11): 567-580. [In Persian

Abdoli G, Varharami V. Effects of Disposal of Old cars, Tehran Case Study. Iran. Studies of the energy economy; 2010: 4(10): 88-107. [In Persian

Behtash F, Naserzadeh M, Aghababae Z, Jafari M. Evaluation of alternative fuels to reduce air pollution in Tehran as part of a fleet of CNG in urban transport. Iran. Planning and Studies Center

of Tehran, Knowledge City; 2010; 6(10): 113-121. [In Persian

Taheri M A. Mechanism out of the Old cars in the world. Iran. Energy economy; 2008; 16(8): 53-55. [In Persian

Kagawa S, Hubacek K, Nansai K, Kataoka M, Managi S, Suh S, Kudoh, Y. Better cars or older cars?: Assessing CO2 emission reduction potential of passenger vehicle replacement programs. Global Environmental Change; 2015; 23(15): 1807–1818.

Kan H, Chen B. Particulate air pollution in urban areas of Shanghai, China: health based economic assessment. Science of the Total Environment; 2004; 322(4): 71–79.

Khaksari A, Jami A. Environmental impacts of old vehicle. Iran. Journal of NAJA Traffic Police; 2007; 5(7): 56-50. [In Persian

Abrams B A, Parsons G R. Is CARS a clunker? The Economists; 2009; 6(8): 8-31

Sachs J D. A clunker of a climate policy. Scientific American; 2013; 34(2): 3012019

Small K A, Van Dender K. Fuel efficiency and motor vehicle travel: the declining rebound effect. Energy Journal; 2014; 28(14): 25–51

Bert V W, Henri M, Jessica D. Environmental impact of scrapping old cars. Transportation Research Part D; 2000; 5(2): 137-143.

Radomir M. The optimal lifetime of passenger cars based on minimization of CO2 emission. Energy; 2013; 55(13): 869-878

Davari F. Old cars is a problem and a solutions useless. Iran. Journal of report; 2006; 9(6): 26-27. [In Persian

Abdoli M, Motamedi S B, Baghvand A. Old cars environmental management. Iran. Journal of Environmental Studies; 2007; 13(7): 53-62. [In Persian

Coordinating institution abortion centers, Managing Director Interview coordinating institution abortion centers (Alireza Cheloe) by Iranian Students News Agency (ISNA), http://aseiran.ir/1388/02, (assessed: June 25, 2014). [In Persian

Ministry of Energy. Iran Energy balance sheet for 2011.Iran Ministry of Energy., 2012, P. 154. [In Persian

Central Bank of the Islamic Republic of Iran, Price index of consumer goods and services, http://www.cbi.ir/simplelist/11826.aspx, (assessed: July 7, 2014). [In Persian

Vehicle Information Center, Statistical analysis of the situation ten years in the auto industry, (assessed: Aug 2, 2014). [In Persian

Lee C H. Management of scrap car recycling. Resources, Conservation and Recycling; 2014; 20(14): 207–217.

Shojaenik K, Jozeini R, Rahmani M. The effect of Tehran's old shipping system emissions and air pollution. First International Conference on Environmental Engineering, Tehran, center strategies to achieve sustainable development; July 25, 2014. [In Persian

Goodarzi K H. Examine the economic and environmental costs of replacing old cars. Eleventh Conference of Transport and Traffic Engineering, Tehran, Tehran Department of Transportation and Traffic. Sep 25, 2012. [In Persian

Alipour S, Mir A. The effects of the old-out car project on air pollution and urban traffic. Seventh Conference of Traffic and Transportation Engineering, Tehran, Tehran Department of Transportation and Traffic. Sep 20, 2006. [In Persian

Paygane G h, Afshar H F, Hayelmoghadam A. . Replacement of old cars: the necessity of performance, potential and progress of the project in the country form beginning to so far. The sixth biennial National Conference on Environmental Experts Association, Tehran, Iran Environmental Specialists Association. Sep 14, 2006. [In Persian


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.